Stress-Hack: Wees bewust dankbaar, en verminder stress!

Er zijn waarschijnlijk van die dagen dat je denkt: ‘poeh ik kan werkelijk even niets bedenken waar ik echt dankbaar voor ben… ‘

En ik snap je. 

Maar is het echt zo, dat je niets kunt bedenken? Helemaal nul komma nul…?

Waarschijnlijk zijn er een aantal dingen een beetje weggezakt… of vind je ze ‘normaal’. Terwijl ze mogelijk lang zo normaal niet zijn…!! 

Dankbaarheid kan gevoelens van sociale steun bevorderen, en je beschermen tegen stress en depressie (middels wetenschappelijk onderzoek aangetoond). En is daarom dus enorm belangrijk. 

Dat het lastig is om dingen te bedenken waarvoor je dankbaar bent wanneer je je somber en down voelt en veel piekergedachten hebt, dat snap ik als geen ander.

Daarom heb ik hieronder een lijst voor je samengesteld, dingen waarvoor je dankbaar kunt zijn.

50 Dingen om Dankbaar voor te zijn:

  1. Dat je (relatief schone lucht, ten opzichte van andere landen) ademt
  2. YouTube – voor wanneer je snel iets wilt weten of uitgelegd wilt krijgen
  3. Het eten, waardoor je in leven blijft en niet uitgehongerd raakt
  4. De altijd aanwezige kans om betere beslissingen te maken dan alle voorgaande
  5. De vrijheid om zoveel mogelijk fouten te maken, zodat je kunt groeien als mens en kunt leren
  6. Jouw brein en geheugen, zodat je kunt leren en studeren en fouten kunt maken, of zodat je bijvoorbeeld met anderen kunt communiceren
  7. De warme douche die wij hier in Nederland dagelijks kunnen nemen
  8. De uitdagingen in het leven, zodat je kunt groeien
  9. Het internet
  10. De geur van versgebakken brood (of ieder ander geurtje waar jij van houdt)
  11. Lieve huisdieren
  12. Lieve familie, fijne vrienden of kennissen
  13. De mensen die jou het slechte voorbeeld gaven – ZO wil je dus NIET worden!
  14. Humor en de mogelijkheid om te schaterlachen
  15. De warme zon op je huid
  16. De wind die door je haren waait
  17. De regen, wat ervoor zorgt dat onze groenten en fruit groeien
  18. Schoon drinkwater
  19. Gezondheid in iedere vorm
  20. De schoonheid in de natuur (kijk eens goed om je heen als je wandelt!)
  21. De mogelijkheid om taal te spreken en te gebruiken
  22. Jouw favoriete liedje
  23. De kunstenaars die mooie dingen maken
  24. Mooie kunst überhaupt 
  25. De mogelijkheid om te lezen
  26. De mogelijkheid om te schrijven
  27. Jouw armen en benen, zodat je bewegingsvrijheid hebt en kunt lopen
  28. Het dak boven jouw hoofd
  29. De mogelijkheid om te kiezen om uit jouw comfortzone te stappen
  30. De prachtige sterren wanneer je die ‘s nachts kunt zien
  31. Jouw favoriete eten (en de mogelijkheid om dit te kopen voor jezelf)
  32. De mensen die hun leven hebben toegewijd aan het inspireren van anderen
  33. Kinderen, die jou eraan helpen herinneren om te spelen
  34. De mogelijkheid om te verbinden met andere mensen
  35. De nieuwe start die je iedere dag wanneer je opstaat weer opnieuw krijgt
  36. Je dromen
  37. De pijn, die jou eraan herinnert dat er nog dingen zijn die mogen veranderen
  38. Allerlei apparatuur (vriezers en koelkasten zodat eten niet bederft, air conditioning, tablets, smartphones en alles wat jouw leven makkelijker maakt)
  39. Je blote voeten op het gras of in warm zand
  40. Elektriciteit 
  41. De ‘haters’ – die ervoor hebben gezorgd dat jij weerbaarder bent geworden en sterker!
  42. Alle kleine organismen in de wereld en in de grond, die ons leven ondersteunen
  43. Al jouw oud-leraren en docenten, en de dingen die je van hen leerde
  44. De vuilniswagen die jouw vuilnis op komt halen, zodat jouw huis en de straten niet vervuilen en er geen ongedierte komt
  45. Het feit dat alles wat jij nodig hebt om te leven, binnen handbereik is of anders op kleine afstand (winkel)
  46. Die random voorbijganger die jou een glimlach gaf
  47. Het feit dat al jouw cellen in je lichaam samenwerken, zodat je gezond bent / wordt
  48. Het feit dat alle levende dingen op aarde in balans zijn met elkaar, en samenwerken
  49. Muziek
  50. Die ene vriend of vriendin, die er altijd voor jou is

Dankbaar zijn en daar echt even bij stilstaan is eigenlijk het belangrijkste momentje op de dag. En als je maar goed genoeg kijkt, en je zintuigen open gooit, zul je zien dat je voor veel dingen dankbaar kunt zijn! 

Voel je vrij om deze lijst aan te vullen met dingen die er in jou opkomen.

Probeer ook eens een week of twee een dankbaarheidsdagboekje bij te houden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit bijhouden ervoor zorgt dat je stemming verbetert en je je minder somber gaat voelen!

Ik ben heel benieuwd: waar ben jij dankbaar voor? Let me know en stuur me een mailtje: jamila@younicare.nl 

Liefs, xo,
Jamila.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *