Hoe kom ik (weer) in Balans?

‘Balans’ vind ik vaak een lastig woord, heel eerlijk gezegd.
Je hebt namelijk vaak weinig échte balans. En ALS je al balans HEBT, ben je het – voordat je er erg in hebt – al weer kwijt! Het vervliegt. Slipt tussen je vingers door…

Vaak worden de balans-gerelateerde termen ons om de oren geslingerd: mediteren, neem je rust, zorg voor ‘me-time’, neem een balans-dag met eten, wees gematigd met praktisch alles in het leven en bovenal: ‘zorg goed voor jezelf’.

Maar dit is dus verre van makkelijk. En dat weet jij ook. Anders was je nu niet deze blog aan het lezen 😉

Als psycholoog en mindfulness-therapeut vond ik dan ook dat dit anders mocht, en kon. Daarom heb ik mijn eigen systeem ontwikkeld. Om te zorgen voor MEER balans in het leven.

Maar mijn systeem is niet een kwestie van ‘eventjes een dingetje hier en daar veranderen’. Of ‘eventjes’ goed voor jezelf zorgen’. Het druist behoorlijk in tegen het geluid uit onze samenleving, moet ik bekennen.

Ik ben er namelijk steevast van overtuigd dat balans komt met jaren oefenen en trainen. Hard werken. Net als dat je steeds beter en beter wordt, wanneer je aan een bepaalde sport doet: je spiermassa bouwt op, je verbranding wordt hoger, je krijgt geen spierpijn meer na een workout, etcetera. Mijn systeem, genaamd ‘De Balans Pentagon’, creëert een duurzame vorm van balans in jouw leven. We gaan dus niet meer voor korte termijn oplossingen – maar puur voor lange termijn. Korte termijn vergt het enige investering.

Balans is wat mij betreft geen ‘walk in the park, zoals de Engelsen dit zo mooi zeggen. Dus mijn systeem is ook zeker niet easy-peasy! Het zal je niet komen aanwaaien. Maar als je eenmaal het punt hebt bereikt, dat je de stappen van het systeem onder de knie hebt dan heb je daar vervolgens jouw hele verdere leven profijt van!

Wel fijn, dat er in ieder geval een manier is om een duurzame vorm van balans te vinden, toch…? Here we go:

Een Systeem om in Balans te komen (en te blijven):

De Balans Pentagon bestaat (zoals de naam al een beetje doet vermoeden) uit vijf onderdelen:

Deze Balans Pentagon kun je starten vanuit ieder van de vijf punten. Er is geen begin- of eindpunt, dat maakt het gebruik van de Pentagon ook zo flexibel! Hieronder leg ik de vijf onderdelen globaal uit:

  1. Mindful houding – een mindful houding houdt kort gezegd in: een open, nieuwsgierige houding hanteren naar alle ervaringen die je hebt in jouw leven (inclusief jouw gevoelens en gedachten). Maar ook bewustwording is een belangrijk deel van de mindful houding. Deze houding kun je aanleren en trainen. Binnen de mindfulness is het hier-en-nu belangrijk; we leven te veel in ons hoofd en daarmee ook in het verleden of in de toekomst. Dit zorgt ervoor dat we soms dingen missen in ons dagelijks leven – mooie dingen, waardoor we minder genieten. Werken met een mindful houding brengt vaak (emotionele en rationele) blokkades aan het licht. En hoe mooi is het dan, dat je deze vervolgens kunt tackelen?
  2. Waarden – Waarden zijn enorm belangrijk. Het woord zegt het al: wat is iets waard voor jou? Weet jij, wat jij belangrijk vind in het leven? Waar word je blij en gelukkig van en welke (kern)waarden van jou raken daaraan? En wanneer raak jij juist getriggerd (want soms als iemand tegen onze waarden indruist, worden we boos en verdrietig)? Wanneer je dingen doet in het leven, die passen bij jouw waarden, voel je je veel gelukkiger en dus ook meer in balans.
  3. Toegewijde Actie – Je kunt accepteren, mindfulnessen, je waarden achterhalen en jezelf lief vinden tot je een ons weegt – maar als je vervolgens geen actie onderneemt kom je natuurlijk niet ver! Het is belangrijk dat je óók een concreet stappenplan maakt. Een plan van aanpak, met tig kleinere stapjes erin die je in de agenda kunt inplannen. En waardoor je zult groeien.
  4. (Volledige) Acceptatie – Wanneer je pijn, nare gevoelens, andere mensen of juist jezelf NIET accepteert, kun je niet verder komen in de zoektocht naar jouw duurzame balans. Je houdt dan te veel vast aan oude patronen, oud zeer, kwetsing en negatieve gedachten. En daarmee blokkeert jouw hele systeem – jouw brein EN jouw lichaam. ‘Accepteer het nu gewoon’, zeggen mensen wel eens tegen je. Maar ja, als je nu toch eens wist HOE dan?! Want zo makkelijk is accepteren nog niet! Mensen denken vaak dat accepteren een passief iets is; dat je óf iets accepteert, óf iets niet accepteert. Maar er is nog een grijs gebied. Waarin je actief werkt aan het accepteren van iets – wat dat iets ook moge zijn. Accepteren is wat mij betreft een ACTIEF proces, en er zijn tig oefeningen en manieren voor, om dat proces op gang te brengen.
  5. (Zelf)liefde – Wanneer je niet (voldoende) om jezelf geeft, zul je altijd een stemmetje diep van binnen houden die jou op één of andere manier saboteert: je houd jezelf klein (je dromen zijn misschien groots, maar je denkt: dat kan ik toch niet en dus doe je jezelf tekort), je haalt jezelf neer, je beperkt jezelf in dingen, je gunt jezelf geen fijne relatie of vriendschappen (waardoor je nare mensen blijft aantrekken), je komt niet voor jezelf op en stelt geen grenzen. Noem maar op. Te weinig zelfliefde zorgt dus ook voor disbalans. Sterker nog: zelfliefde is nodig om ooit in balans te kunnen komen!

In mijn praktijk zie ik veel mensen die op ten minste één van deze vijf punten enorm aan het worstelen zijn met zichzelf. Vaker nog zie ik een combinatie van meerdere van deze vijf. Dus als je er meerdere bij jezelf herkent, is dat verre van raar! No worries.

Nu vraag je je misschien gelijk af, wat je er zelf aan kunt doen om jezelf op deze vijf punten te trainen?

Daar zal ik de komende weken dieper op ingaan in mijn andere blogs en nieuwsbrieven (Happy Mail). Houd deze dus goed in de gaten als je tips wilt!

Ook geef ik wekelijks een Facebook LIVE over deze onderwerpen in mijn besloten Facebook-groep genaamd ‘De Relax Lounge’. Wil je lid worden en deze LIVES bomvol tips niet missen? Klik dan hier om lid te worden (gratis).

Watch out for the next few weeks 😉
Liefs, xo,
Jamila.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *