Comfortzone-‘Shizzle’: 10 Tips om jezelf uit te blijven dagen!

Onze comfortzone: we noemen het zo, om een reden. Namelijk omdat het veilig is, vertrouwd.

Oók als het ons niet per se hélpt als we in onze veilige bubbel blijven zitten… want het kan ook groei stagneren. Het ontneemt ons als mens de mogelijkheid om te groeien. Want als je wilt groeien als persoon, als mens, dan zul je absoluut een keer uit je schulp moeten kruipen! Onder je steen vandaan komen en de wijde wereld intrekken, om jezelf uit te dagen. Groeien gaat nauwelijks vanzelf (helaas).

No pain, no gain, zeggen de Britten en Amerikanen altijd zo mooi. Maar gelijk hebben ze.

Als psycholoog kom ik heel veel mensen in de praktijk tegen, die het zat zijn om in hun comfortzone te blijven hangen. Ze willen meer, ze willen genieten van dingen en hun angsten onder ogen zien. Alleen: dat is eng, alleen. Megaspannend, en dat snap ik maar al te goed. Samen met cliënten ga ik dan ook vaak op zoek naar manieren, om hen te prikkelen en hen steeds een KLEIN stukje buiten hun comfortzone te laten gaan. Alleen zó wordt die comfortzone stukje bij beetje wat groter.

Over de Comfortzone, Groeizone & Pijnzone

Even een kort stukje uitleg: globaal genomen is er een Comfortzone (waarvan we zelf allemaal dondersgoed weten, tot waar deze reikt…), een Groeizone en een Pijnzone. In de Comfortzone doe je veel op de automatische piloot; werken, eten, reageren op andere mensen / communiceren, noem maar op.

Je VOELT vaak, wanneer je BUITEN die Comfortzone gaat: dan voel je je ongemakkelijk, onrustig, slaap je slecht of pieker je veel bijvoorbeeld (iedereen heeft daarbij bepaalde signalen). Voel je je enorm gestrest, opgefokt, en emotioneel of zelfs misselijk van de spanning? Dan is dat een teken dat je iets doet of wilt doen, wat veel te ver buiten jouw Comfortzone is. Je gaat dan richting Pijnzone!

En wanneer we als mens zóveel stress ervaren dat we er letterlijk en figuurlijk ziek van zijn, gaan we vaak vermijden en situaties uit de weg. Of je vervalt bijvoorbeeld in enorm controlegericht of zelfs dwangmatig gedrag en schiet direct weer terug richting Comfortzone!

uitleg comfortzone groeizone pijnzone stress vermijden vermijding

De Groeizone is een ding apart: mensen vergeten vaak, dat er tussen de Comfortzone en Pijnzone nog een groot grijs (of in bovenstaand plaatje vrolijk gekleurd) gebied ligt. En binnen die Groeizone, kun je – goh – groeien als mens! Wanneer je jezelf blijft uitdagen om steeds stappen BUITEN jouw Comfortzone te blijven zetten, groeit jouw Comfortzone uiteindelijk met je mee! De Comfortzone wordt steeds groter en groter. En zo bereik je uiteindelijk het gebied van jouw Pijnzone, ZONDER dat het nog echt pijn doet!!

Voorbeeld: je bent bang om te presenteren voor een grote groep mensen, en jouw Comfortzone is daarom: veilig thuis blijven zitten, geen online video’s posten van jezelf (omdat je dan mogelijk negatief commentaar krijgt van anderen en dat wil je voorkomen). En alle mogelijke situaties vermijden, waarbij jij je mogelijk zou moeten ‘laten zien aan de buitenwereld’. Jouw Pijnzone is duidelijk: presenteren voor een grote groep mensen. Dat is nog veeeeeel te hoog gegrepen, en je krijgt er al buikpijn van als je er aan dénkt! Maar: er zit nog een gebied tussen, namelijk die Groeizone. Welke stappen zou jij kunnen zetten, om je meer op je gemak te voelen bij presenteren? Stappen kunnen zijn: Presenteren voor één persoon, presenteren voor een klein groepje mensen, een video maken en die online zetten, een nummer inzingen of opnemen (als je muzikaal bent) en die uploaden… noem maar op. Wanneer je één voor één gaat oefenen met die kleinere stappen, zul je merken dat je jezelf daarbij steeds meer op je gemak gaat voelen. En op den duur lijkt dat presenteren voor een grote groep mensen nog wel spannend, maar VEEL minder spannend dan voorheen!

Dat je kleine stapjes in die Groeizone zet is heel erg belangrijk. Want zijn jouw stappen te groot? Dan heb je kans dat je in de Pijnzone belandt. En daar wil je niet zijn… geloof mij maar. (Meestal blijf je daar dan ook niet lang en verval je gauw alweer in oude patronen… Je rent zoals in de cartoon hieronder gauw terug naar je Comfortzone…)

Cartoon grappig comfortzone groeizone pijnzone stress vermijden vermijding

Soms is het echter wel heel erg moeilijk, om gemotiveerd te blijven om jezelf steeds te blijven pushen. Steeds maar weer die grens over van comfortzone naar ‘groeizone’ zoals ik dat graag noem.

Daarom een aantal tips, om je te helpen om gemotiveerd te blijven:

  1. Onderzoek jouw fysieke gevoelens, die je hebt wanneer je je ongemakkelijk voelt – en buiten je comfortzone treedt. Waar voel je die in jouw lichaam? In je maag? Onrust in je hoofd? Spieren die samentrekken? Dit is een hele mindful manier van kijken naar jouw gevoelens. Zo krijg je meer zicht op waar precies jouw grenzen liggen, qua comfort-, groei- en pijnzone.
  2. Herhaal steeds bepaalde helpende gedachten in jouw hoofd – bijvoorbeeld: ‘Ik kan dit’ of ‘Ik ben een krachtig persoon’. Hoe vaker je positieve gedachten herhaalt, des te sneller zullen deze daadwerkelijk in je hoofd blijven hangen en effect hebben.
  3. Denk terug aan jouw positieve ervaringen – we hebben allemaal wel positieve herinneringen aan situaties waarin we dingen hebben bereikt. Hetzij alleen, dan wel samen met anderen. We bereiken dingen, omdat we de moed hebben om stappen te zetten. Om iets te ondernemen. Actie! Onze angsten onder ogen zien is niet makkelijk, maar hiervan groeien we het meest! Wanneer we terug denken aan onze grootste behaalde successen, herinneren we ons ook hoeveel MOED we daarvoor nodig hadden OM datgene te kunnen bereiken.
  4. Vind een geldige reden – wanneer we geen ‘voor ons geldige’ reden hebben om actie te ondernemen, blijven we gerust lekker passief en blijven we bovendien achterover hangen. Logisch ook. Want: what’s in it for us? Buiten jouw veilige comfortzone treden wordt lastig op die manier. Daarom is het belangrijk dat je de tijd neemt om echt even stil te staan en na te denken: hoe ziet jouw leven eruit, als je wél actie onderneemt? En wanneer je eenmaal actie ondernemen hebt? Wat is er dan anders, beter? Welke voordelen levert het jou op korte of lange termijn op, wanneer je buiten jouw comfortzone stapt?
  5. Maak er een gewoonte van, om nieuwe dingen te proberen – jouw neiging om in die comfortzone te blijven hangen, bestaat om jou te beschermen. Zorg er daarom voor, dat je nieuwe dingen veilig maakt in jouw hoofd. En dit ook regelmatig tegen jezelf zegt. Probeer vervolgens om kleine stapjes te zetten: ga eens naar een nieuw restaurant, eet iets anders dan je gewend bent, loop een andere route met de hond, nodig iemand uit voor de koffie (iemand die je nog niet zo goed kent), ga netwerken. Maak het routine: probeer bijvoorbeeld wekelijks op vrijdag iets nieuws. Zo zit je net voor het weekend, en kun je lekker chillen IN jouw comfortzone in het weekend 😉
  6. Her-frame jouw comfortzone en het woord ‘ongemak’ – de wereld om ons heen verandert constant, en dat kan angsten en onzekerheden met zich meebrengen. Daarom is het nog belangrijker dat we onszelf uitdagen om uit die comfortzone te blijven komen! Stel jezelf eens de vraag: “wat bedoel ik, wanneer ik het heb over mijn comfortzone? Wat voel ik dan precies?” Voel je je veilig, zeker? Misschien wel, maar misschien voel je je ook wel enorm inflexibel en verveeld. Of stagneert jouw groei aan alle kanten. Het zou zomaar zo kunnen zijn, dat jouw comfortzone meteen ook jouw ‘faalzone’ is; omdat er daardoor nooit wat verandert in jouw leven. Alles blijft zoals het is. Her-frame daarom het woord ‘oncomfortabel’ en ‘ongemak’ naar bijvoorbeeld ‘groei’, ‘leren’ en ‘zingeving’. En zie maar eens, wat er gebeurt!
  7. Begin met één mini-stapje – ga niet te hard, dan kom je in die pijnzone terecht. Wees geduldig, besef je dat ook jij slechts een mens bent, en zet iedere week één klein stapje in de goede richting.
  8. Bepaal je doel en maak deze concreet (genoeg) – ik doe niet graag aan het “S.M.A.R.T. maken” van doelen haha. Maar er zit zeker wat in natuurlijk. Wanneer je niet concreet genoeg bent in het stellen van jouw doelen (bijv. ‘ik wil afvallen’), ga je eerder jouw doel niet halen dan wanneer je concreet bent (bijv. ‘ik wil 5 kg afvallen binnen 2 maanden en wil 2x per week een uur sporten’).
  9. Stel jezelf de vraag: wat is er nu werkelijk het ergste dat er kan gebeuren? Ga je doemscenario’s helemaal uitwerken, liefst tot in detail (ja dat werkt echt!). Zo zul je zien, dat je al gauw de boel automatisch meer gaat relativeren voor jezelf, als je jouw details leest.
  10. Tel terug van 5 naar 0… en dóe het dan gewoon! Spreek dit met jezelf af. Ondanks de spanning die je ervaart.

Het is ECHT niet altijd makkelijk, om jezelf uit te dagen en uit die veilige haven, die comfortzone te stappen. I know. Maar stel je eens voor hoe jouw wereld en jouw leven eruit ziet, wanneer je verder groeit en nieuwe ervaringen opdoet… hoe mooi zal dat zijn 🙂

Waar liggen jouw Comfortzone, Groeizone en Pijnzone? En welke stappen ga jij zetten, om jezelf uit te dagen?

Lieve groetjes,

Jamila.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *