Meer van Jezelf houden doe je Zo!

Ben jij blij met jezelf, zoals je bent?

Kan jij oprecht tegen jezelf zeggen: ‘Hey, je bent oké, je bent genoeg en ik hou van je’?

Het is zo ontzettend makkelijk om steeds maar weer te vervallen in een soort van zelfverwijt, zelfkritiek of soms zelfs zelfhaat. Lief voor jezelf zijn is zo vanzelfsprekend nog niet… en we zijn vaak een HEUL stuk strenger voor onszelf, dan dat we voor anderen zijn!

Ook kan het zijn dat jij bijvoorbeeld ook merkt dat je iemand bent die graag zorgt voor anderen. Je vindt het leuk om lekker te koken voor de mensen om je heen, brood te maken voor je kinderen, je partner een massage te geven, of kaartjes met de hand te schrijven aan je vriendinnen (omdat ze altijd voor je klaarstaan – en je ergens het gevoel hebt dat je ‘wel eens wat meer terug mag doen’).

Maar hiermee heb je de focus niet meer op jezelf! Dit is waarschijnlijk jouw grote valkuil – want als jij voor iedereen zorgt, en niemand zorgt er voor JOU… hoe ga jij dan op lange termijn kunnen BLIJVEN zorgen voor de mensen van wie je houdt?

Op een gegeven moment komt er een punt, dat jouw ‘zorg-kopje’ of empathie-kopje leeg is. Je kunt niet onbeperkt blijven geven, en niks aanvullen!! Dat gaat nu eenmaal niet. Al ben jij ongetwijfeld Superwoman – ook Superwoman moet eten en drinken, en heeft soms behoefte aan een warm bed 😉 (Yes, ik ken haar persoonlijk… goeie vriendin van mij.)

Sommige vrouwen vinden het gewoonweg niet fijn om tijd voor zichzelf te nemen. Of durven niet alleen te zijn en voelen zich onzeker als ze dingen ‘alleen moeten doen’. Bijvoorbeeld een keer alleen naar de sauna, of alleen een kopje koffie in de stad drinken.

Dit soort angsten kunnen er echter wel voor zorgen dat de ontwikkeling van meer zelfliefde en zelfcompassie stil komt te staan. En dat is natuurlijk niet zo handig… Want als je je comfortabel in je eigen vel wilt voelen, zul je ook meer tijd met jezelf moeten doorbrengen om daadwerkelijk verandering teweeg te brengen.

Waarom het zo belangrijk is om van jezelf te houden?

Omdat je daardoor meer zelfvertrouwen krijgt, meer zelfwaardering. Als je meer om jezelf geeft ben je vrolijker, en zal je jezelf minder snel vergelijken met anderen – omdat dat nu eenmaal niet meer nodig is! Je zal je minder druk maken om de oordelen en meningen van anderen. Je weet wat je waard bent (uiteraard ook wat jouw valkuilen en uitdagingen zijn), je weet wat jij kunt toevoegen aan een vriendschap of aan een relatie, en stelt zelf ook eisen aan relaties. Als jij het jezelf waard vindt, vind je ook dat je dergelijke eisen mag stellen.

Maar… hoe doe je dit dan?! Want het is best wel een hele opgave, om te gaan van zelfkritiek en zelfhaat naar zelfliefde!

TIPS om meer van Jezelf te leren Houden:

  1. Heb lol in je eentje – plan eens een dag of twee voor jezelf in, in de agenda. Zodat je kunt doen en laten wat je wilt. Alles waar jij zin in hebt, kun je doen! Zo leer je bovendien om alleen te zijn en jezelf wat beter te vermaken (en de angst in de ogen aan te kijken).
  2. Ga eens reizen – je kunt bijvoorbeeld eens de trein pakken en ‘zien waar je uitkomt’. Mensen kijken. Observeren. Je verwonderen. Dit kan ontzettend buiten jouw comfortzone zijn! Dat snap ik. Maar zo leer je meer over jezelf, over jouw eigen angsten en krijg je bovendien meer zelfvertrouwen. You can do this!
  3. Leer jezelf vergeven voor fouten – Vaak reflecteren we op onze fouten, en blijven we er maar over piekeren: ‘had ik niet beter dit kunnen doen? Of dat? Waarom deed ik dat nou?!’ Dit is niet écht constructief natuurlijk! Besef je dat het verleden ECHT 1000% achter je ligt – je kunt er 0,0 aan veranderen! Is dat vervelend? Tuurlijk! Verandert het iets, dat je dit denkt? Nope. Helaas niet. Daarom: leer jezelf te vergeven voor fouten die je hebt gemaakt (in jouw ogen). Schrijf jezelf bijvoorbeeld een brief, dat je jezelf gaat vergeven hiervoor.
  4. Verras jezelf – probeer dingen eens spontaan te doen. Zeg ‘ja’ tegen dingen, waar je normaliter ‘nee’ tegen zou zeggen. Ook hierdoor leer je jezelf alleen maar NOG beter kennen! Je kunt er zomaar achter komen, dat sommige dingen toch leuker zijn dan je in eerste instantie dacht…
  5. Begin te schrijven in een dagboekje – door vervelende of lastige ervaringen op te schrijven, kun je achterhalen wat je een volgende keer anders zou kunnen aanpakken. Je kunt erachter komen dat bepaalde oplossingen niet werken, en inzichten krijgen in jezelf als persoon. Ook kun je op deze manier negatieve gevoelens kwijtraken, door ze echt van je af te schrijven. Dit werkt voor veel mensen zeer helend.
  6. Bedenk je dat ook JIJ een mens bent – we zijn mensen, en mensen maken nu eenmaal fouten. Ken jij ook maar IEMAND op deze aardkloot die perfect is? Nee, ik dus ook niet.
  7. Probeer voorzichtig te oefenen met ‘nee’ zeggen – neem eerst een klein stapje, door je grenzen aan te geven bij mensen waarbij jij je veilig genoeg voelt. Als je dat een tijdje doet, en je voelt dat het bij hen makkelijker wordt om ‘nee’ te zeggen, ga dan door naar andere personen. Zo bouw je het steeds een beetje op. En zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om grenzen aan te geven.
  8. Maak een lijst van alle dingen waar jij ‘ok’ of zelfs ‘goed’ in bent – ja, dus ook de dingen die jij maar heel normaal vindt van jezelf, mogen op deze lijst komen te staan… jij DENKT namelijk dat het normaal is dat jij daar goed in bent, maar dat is helemaal niet zo. We hebben als mens allemaal verschillende kwaliteiten, en we zijn daarin allemaal verschillend. Dat maakt het juist mooi 🙂
  9. Probeer eens een andere hobby – daag jezelf uit, probeer eens iets dat je al heel lang wilde doen, of ga een nieuwe vaardigheid leren (schilderen, sport, koken)! Ook hierdoor groeit jouw zelfvertrouwen, en zal je je uiteindelijk blijer en gelukkiger met jezelf voelen.
  10. Zorg goed voor jezelf – zelfzorg is ont-zet-tend belangrijk!! Ik kan dit niet genoeg benadrukken… Maak hier ook weer een lijstje, waarop je allerlei kleine en grotere dingen plaatst die jij prettig vindt om te doen. Of dingen, waardoor jij gekalmeerd wordt als je stress hebt. Je kunt denken aan: badderen of een warme douche nemen, iets lekkers eten of drinken, naar de sauna gaan of een spa-dag thuis organiseren (maskertjes etc.), sporten, wandelen, yoga, meditatie, tekenen, schilderen, koken of bakken, Netflixen, naar de bios gaan – je kunt het zo gek niet bedenken!

Heel veel succes en ik hoop dat je wat hebt aan deze tips!

Wil je leren om liever voor jezelf te zijn? En meer zelfvertrouwen te krijgen?
En wil je weten, of ik jou hierbij zou kunnen helpen?

Boek dan gewoon eens een gratis, vrijblijvend online kennismakingsgesprek met mij in (je zit nergens aan vast uiteraard – ik ga gewoon kijken wat jij zou kunnen doen om verder te komen!). Dit kan via mijn online agenda: https://onlinetherapie.youcanbook.me

Liefs, xo,
Jamila – Psycholoog & Mindfulness- en ACT-therapeut

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *