Hoe te Stoppen met Leven op de Automatische Piloot

Overkomt het leven jou? Of heb jij de leiding…?

Stel je voor dat je vanaf kantoor naar huis rijdt, en ik zou je daarna – eenmaal thuis aangekomen – vragen hoe je reis was geweest… zou je dan kunnen vertellen hoe vaak je op de snelweg van baan bent gewisseld? Welke auto’s je onderweg bent tegengekomen? En hoe de omgeving eruit zag…?

Mogelijk niet.

Wat betekent dat je (in ieder geval een groot deel van) de route volledig op de automatische piloot hebt gereden. En toch ben je veilig thuis aangekomen.

Wanneer we een route op de automatische piloot rijden, is er nog geen stront aan de knikker. Maar leven we ons leven daarentegen op de auto-piloot, dán wordt het een heel ander verhaal!

Ons brein is enorm goed in het automatiseren van handelingen, van ons gedrag. Dat is nuttig natuurlijk. Want stel je eens voor dat je, iedere keer dat je naar het toilet gaat, moet nadenken over hoe je nu je billen schoon krijgt… dat zou wat zijn! Of dat je met koken steeds moet nadenken over hoe je je groenten nu in vredesnaam in de pan krijgt, gesneden en wel. Onhandig.

Oftewel: het brein heeft een systeem ontwikkeld, waarmee we onbewust beslissingen kunnen maken. Zodat we snel en makkelijk routinematige taken kunnen uitvoeren. Autorijden, koken, strijken, veters strikken, tandenpoetsen… we doen het allemaal met gemak en zonder er over na te denken.

Wanneer je echter constant op de automatische piloot leeft, voelt het alsof iemand anders het stuur in handen heeft. En niet jij.

Je mist zo nu en dan belangrijke informatie uit jouw omgeving en geniet vaak ook minder intens van het leven. Dingen gaan soms volledig langs je heen, zoals in deze cartoon:


Ook in (liefdes- of andersoortige) relaties kan dit dus problematisch worden…

Andere situaties waarin de automatische piloot een probleem kan opleveren (onder andere):
1. Eten (automatisch snacks uit de kast trekken, eten naar binnen schrokken en niet ervan genieten, plus in gewicht aankomen)
2. Drinken (te veel alcohol drinken, niet genieten van een wijntje maar drinken om gevoelens te verdoven)
3. Werken (overwerken, onvoldoende rust pakken en je batterij weer opladen, steeds maar doorgaan tot je burnout raakt)
4. Ruzie / discussies (steeds maar weer terugvallen in oude patronen, waardoor de communicatie eronder gaat lijden)
5. Sleur (jaar in, jaar uit onbewust hetzelfde doen; steeds weer hetzelfde riedeltje afgaan, je leven saai vinden en misschien wel andere dingen – zoals je relatie – daar ‘de schuld’ van geven)
6. Vreemdgaan (in mijn praktijk kom ik mensen tegen die vreemd zijn gegaan zonder dit daadwerkelijk te willen!! Ze hebben er vervolgens enorm spijt van. Relaties raken hierdoor verzuurd en verbroken. Ook dit is een – weliswaar tragisch – gevolg van de automatische piloot)

De moeite waard dus, om van die automatische piloot af te stappen en ermee te stoppen! De controle over jouw eigen leven op die manier weer terug te pakken 🙂

Vijf signalen, dat jij leeft op de automatische piloot:

1. Jouw dagelijkse routine is voorspelbaar. Jouw agenda zit tjokvol met voorspelbare activiteiten, herhaaldelijke taken, en je volgt een plan zonder er echt over na te denken. Er is geen of weinig ruimte voor improvisatie, spontaniteit of last-minute veranderingen.
2. Je ‘pleased’ anderen. Je laat jouw keuzes beïnvloeden of zelfs bepalen door de (ervaren) verwachtingen van anderen. Je bent niet met jouw eigen behoeftes bezig.
3. Je staat altijd ‘aan’. Je staat nooit eventjes stil bij wat jij voelt en wat je aan het doen bent. Je bent vaak druk, afgeleid, of beide.
4. Het voelt alsof de tijd vliegt. Je kunt je soms niet herinneren, wat je die dag precies hebt gedaan.
5. Het voelt alsof je dingen mist. Je wéét dat je meer zou moeten kunnen genieten van het leven. Maar je kunt er nu eenmaal niks aan doen – je blijft maar door hobbelen op deze manier.

Dus: hoe te STOPPEN met leven op die automatische piloot?

Laat ik meteen maar met de deur in huis vallen: ons brein is LUI.

Daarom neigt het naar voornamelijk leunen op de automatische piloot – dat systeem in ons brein is namelijk snel en makkelijk. En kost het minste energie.

Naast de automatische piloot, is er nóg een systeem in ons brein dat we kunnen gebruiken: dit is een meer bewust systeem, waarbij we onze aandacht zelf echt moeten richten. En dit kost dus ook veel meer energie en inspanning. Daarom is het zo lastig om dat systeem vaak te gebruiken: nogmaals, ons brein is lui en kiest dan voor de makkelijkste weg!

Het is niet zo, dat het ene systeem ‘slechter’ is dan het ander. Maar het is wél goed om een manier te vinden waarin je beide gebruikt. En je een balans hierin creëert voor jezelf.

Dus… waarom zou jou dit boeien?!

Ga weer achter het stuur zitten
Wanneer er zich een probleem in jouw leven aandient, of wanneer je je in een lastige situatie bevindt, heb je het tweede systeem nodig. Je wilt dan goed over het probleem / de situatie kunnen nadenken. En steeds bewust kunnen beslissen over je volgende stap. Zodra je leert switchen tussen de automatische piloot en het bewuste systeem in je brein, ga jij zelf als het ware weer achter het stuur zitten: jij hebt de controle.

Soms is het comfortabeler om het leven gewoonweg op z’n beloop te laten. En zelf geen keuzes te ‘hoeven’ maken. Maar als je altijd alles op de automatische piloot doet, dan leef je niet: je bestaat slechts.

Hier zijn een paar tips, om aan de slag te gaan:

1. Merk op, hoe je rijdt
Word je bewuster van jouw eigen gedrag. Leef je op de auto-piloot omdat je dat wil? Of omdat het nu eenmaal zo gaat? Welke invloed heeft dit op het maken van jouw beslissingen? Neem jij zelf de beslissingen, of laat jij de automatische piloot besluiten wat je eet, drinkt, zegt en doet? Schrijf in een dagboekje of maak aantekeningen in jouw mobiel om je bewuster hiervan te worden. Daag jezelf uit om steeds een beetje uit jouw comfortzone te komen. Wees geduldig. Het duurt even, voordat je weer de controle terug hebt over jouw leven.

2. Stel je navigatie in
Wat is jouw eindbestemming in het leven? Hoe wil je door mensen worden herinnerd? Laat jouw doel of missie een leidraad zijn om je leven te leven. Zolang je jouw levensdoel voor ogen houdt, is het makkelijker om steeds die energie te blijven steken in ‘bewust leven’.

3. Geef je routine meer betekenis
Het is helemaal niet erg om dingen op de automatische piloot te doen – er ontstaan echter problemen op het moment dat je ALLES altijd op de automatische piloot doet! Laat jouw routine niet bepalen, hoe jij jouw leven leeft. Maar verbind jouw levensdoel met jouw routine en alledaagse activiteiten. Doe de taken met meer aandacht. Leer mindful te zijn.

4. Sta stil en reflecteer
Zodra je op de rem trapt, stopt de automatische piloot. Stilstaan en pauzeren is meer dan alleen ‘rustig aan doen’ – je creëert ruimte, zodat je eindelijk eens even bezig kunt zijn met jezelf. Jouw doelen. Jouw toekomst. Jouw behoeftes. Wat vind je leuk om te doen? Houd jij van hetgeen je doet? Ben je gefocust of juist snel afgeleid? En wat is daar de reden van? Soms zitten we als mens zijnde veel te vast in ons hoofd, in gedachten. Even pauzeren en jezelf de juiste vragen stellen geeft je vrijheid.

5. Treed buiten jouw comfortzone
Wanneer we steeds op de automatische piloot zitten, houden we op met onszelf uitdagen – we raken verveeld en herhalen steeds hetzelfde gedrag. Maar je leert als mens juist het meest, wanneer je jezelf uitdaagt om buiten jouw comfortzone te treden! Test jouw grenzen. Probeer nieuwe dingen uit. Ontwikkel de gewoonte om nieuwe ervaringen op te zoeken in jouw dagelijks leven – je hoeft heus niet heftige activiteiten te doen (zoals skydiven), om het gevoel te hebben dat je leeft!

6. Maak betere beslissingen
Vertrouw op je onderbuikgevoel, wanneer je kleinere (onbelangrijke) beslissingen moet maken. Wanneer je gevoel er niet over uit is, en je twijfelt over een beslissing, pauzeer dan even en denk er goed over na. Blijf je gedachten wel uitdagen! Onthoud: jouw luie brein kiest vaak voor de makkelijke weg, en de meest comfortabele oplossing of conclusie. Niet voor de beste weg. Wanneer je een grote, belangrijke beslissing moet maken, kies er dan altijd voor om goed naar je verstand te luisteren. (Natuurlijk is gevoel ook belangrijk, maar probeer te voorkomen dat je later spijt krijgt! Het brein is grillig.)

Deel jouw verhaal met mij! Hoe zit jij achter het stuur ;-)? Stuur een mail naar: jamila@younicare.nl

Liefs, xo,
Jamila.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *